Op de Dobbelsteen volgt het team de cursus Leren zichtbaar maken.
Leren zichtbaar maken is een onderwijsmethodiek die tot doel heeft het leerproces van leerlingen transparanter te maken, zowel voor henzelf als voor hun leerkrachten. Dit concept is gebaseerd op de gedachte dat wanneer leerlingen beter begrijpen hoe ze leren, ze meer betrokken raken en hun leerresultaten kunnen verbeteren. Het team van de Dobbelsteen zit inmiddels in het tweede leerjaar van Leren zichtbaar maken.
Bazalt
Sjoerd van Loon van Bazalt is de vaste begeleider die het team meeneemt in deze ontwikkeling. Samen met het onderwijskundig team van de Dobbelsteen worden bijeenkomsten voorbereid en ontwikkelingen in tijd uitgezet. Monitoring van het proces en ondersteuning van alle leerkrachten staan centraal in het traject Leren zichtbaar maken.
Doelen
Bij Leren zichtbaar maken worden de verschillende stappen van het leerproces duidelijk gepresenteerd. Dit omvat het stellen van heldere leerdoelen, het formuleren van succescriteria, en het bieden van gerichte feedback. Door leerlingen te laten zien wat de verwachtingen zijn, kunnen ze hun eigen voortgang beter volgen en gerichter werken aan hun ontwikkeling.
Groei-mindset
Een belangrijk aspect van deze aanpak is het gebruik van formatieve evaluatie. Dit betekent dat leerlingen regelmatig feedback krijgen op hun prestaties, waardoor ze inzicht krijgen in hun sterke punten en de gebieden die verbetering behoeven. Dit stimuleert een groei-mindset, waarin leerlingen fouten zien als leermogelijkheden in plaats van mislukkingen.
Zelfreflectie
Daarnaast kan Leren zichtbaar maken ook inhouden dat leerlingen hun eigen leerprocessen reflecteren. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van portfolio’s of gesprekken met de leerkracht. Zo kunnen ze bewust stilstaan bij wat ze geleerd hebben en hoe ze dat hebben gedaan. Dit zelfreflectieproces bevordert het eigenaarschap van het leren.
Actieve betrokkenheid
Het resultaat van deze aanpak is dat leerlingen actiever betrokken zijn bij hun eigen leerproces. Ze worden bewuster van hun leerstrategieën en kunnen deze beter afstemmen op hun persoonlijke behoeften. Bovendien versterkt het de communicatie tussen leerling en leerkracht, wat leidt tot een effectievere leeromgeving.
Leren zichtbaar maken draagt zo bij aan een cultuur van continu leren en verbeteren, zowel voor leerlingen als voor leerkrachten.
Reageren?
Wil je jouw opmerking over dit blog kwijt? Of heb je vragen?