De Dobbelsteen, niet zomaar een basisschool

De Dobbelsteen: Een leerwereld in ontwikkeling.

 
DobbelsteenleefwereldIn Leerwereld de Dobbelsteen beleven leerlingen plezier aan leren en voelen zij zich gemotiveerd om naar school te komen. Deze omgeving biedt hen niet alleen de kans om nieuwe kennis op te doen, maar ook om actief te werken aan hun persoonlijke ontwikkeling. Leren wordt bij de Dobbelsteen niet gezien als iets wat móet, maar als een avontuur vol uitdagingen waarin kinderen groeien en hun talenten ontdekken.

Samen
Door samen te werken aan opdrachten leren de leerlingen van en met elkaar, wat het leerproces leuk en sociaal maakt. Succescriteria bieden daarbij een duidelijke richtlijn, waardoor ze begrijpen waar ze naartoe werken en wat ze kunnen bereiken. Dit geeft hen een gevoel van trots en voldoening wanneer ze hun doelen behalen.

Aangemoedigd
In de Dobbelsteen heerst een veilige sfeer waarin fouten maken juist aangemoedigd wordt, omdat dit gezien wordt als een essentieel onderdeel van leren. Hierdoor voelen leerlingen zich vrij om nieuwe dingen te proberen en zich verder te ontwikkelen. Het is een plek waar zij zichzelf mogen zijn en elke dag een stap dichter bij hun persoonlijke doelen komen. Door deze positieve en uitdagende leeromgeving krijgen ze zin om te presteren en te groeien, met veel plezier en enthousiasme.

Toekomst
In leerwereld de Dobbelsteen worden leerlingen voorbereid op de toekomst door ze de vaardigheden en het zelfvertrouwen te geven om succesvol te zijn in een veranderende maatschappij.  In leerwereld de Dobbelsteen gaat het dus verder dan enkel kennisoverdracht en zijn we gericht op de brede ontwikkeling van de leerlingen. Onderstaande kenmerken geven aan hoe we van de Dobbelsteen een leerwereld maken.
 
  1. Actieve Leeromgeving: Leerlingen leren niet passief, maar zijn actief betrokken door middel van ontdekkend leren, projecten en onderzoek.
  2. Persoonlijke Ontwikkeling: Er is veel aandacht voor de persoonlijke groei en talenten van elk kind, waarbij onderwijs aansluit op individuele behoeften.
  3. Zelfstandig en Samenwerkend Leren: Leerlingen krijgen kansen om zelfstandig te werken én samen te werken, wat hun sociale en communicatieve vaardigheden versterkt.
  4. Betrokkenheid en Plezier: Door betekenisvolle en speelse activiteiten beleven leerlingen plezier aan leren en voelen ze zich verbonden met school.
  5. Duidelijke Succescriteria: Door het gebruik van succescriteria weten leerlingen wat er van hen verwacht wordt en wat ze kunnen bereiken.
  6. Reflectie en Eigen Verantwoordelijkheid: Leerlingen leren na te denken over hun eigen leerproces en worden aangemoedigd om verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerdoelen.
  7. Veilige Leeromgeving: Een leerwereld biedt een veilige en ondersteunende omgeving waarin fouten maken onderdeel is van het leerproces.
  8. Praktijkgerichte Inhoud: Leren gebeurt aan de hand van praktijkgerichte taken en realistische uitdagingen die aansluiten bij de wereld buiten de school.
  9. Breed Vakkenaanbod: Naast kernvakken is er ruimte voor creatieve, sportieve en technische vakken, zodat leerlingen hun talenten in diverse gebieden kunnen ontdekken.
  10. Betrokken Begeleiding: De onderwijsprofessionals van de Dobbelsteen hebben een coachende rol en ondersteunen leerlingen bij hun eigen leerproces, met aandacht voor hun ontwikkeling en welbevinden.
Deze kenmerken zorgen ervoor dat leerlingen zich in leerwereld de Dobbelsteen op hun gemak voelen, gemotiveerd zijn om te leren en zichzelf te ontwikkelen.